تعمیرات صوتی تصویری

بهترین ترکیب سیستم صوتی خودرو را انتخاب کنید

تعمیر باند خودرو,تعمیر بلندگو ماشین

 راهنمای خرید سیستم صوتی

در این مقاله قصد داریم بهترین ترکیب سیستم صوتی خودرو را مناسب با تجهیزات شما معرفی و بررسی کنیم با ما همراه باشید .

ترکیب پخش و باند

بسیاری از افراد،دوست دارند که دستکاری زیادی در سیستم فابریک خود نبرند.در این موارد،تنها به خرید یک پخش با کیفیت و بلندگو های بهتر از نمونه های فابریک،بسنده میکنند.

در این سیستم ها،ممکن است در بسیاری از خودرو های جدید. پخش نیز دارای کیفیت قابل قبول برای چنین سیستم ساده ای باشد. پس میتوان از خرید پخش نیز صرف نظر کرد.

در این سیستم ها،آمپلی فایری وجود ندارد . پس تا حد ممکن از خریدن باند های برند و گران قیمت،صرف نظر کنید. مگر آنکه بعدا بخواهید آمپلی فایری به سیستم اضافه کنید.

در این سیستم ها.از تمامی قسمت هایی که در خودرو برای بلندگو ها تعبیه شده است استفاده کنید.برای مثال،خودروی پژو 405 یا پارس،دارای یک ووفر روی رودری جلو و یک تیوتر روی داشبورد است.

پیشنهادی که من میدهم

این است که بلندگوی داخل درب آنرا با یک بلندگوی کواکسیال(دارای تیوتر) تعویض کنید و به تیوتر های داشبورد یا روی درب،هم دست نزنید.برای طاقچه،از یک جفت باند 9*6 کواکسیال معمولی استفاده کنید،حتی بر روی پخش فابریک نیز صدای با کیفیت و از نظر حجمی قابل قبولی دریافت خواهید کرد،اگر قطب مثبت و منفی تمامی بلندگو ها را درست رعایت کرده باشید.

برای داشتن بهترین کیفیت،از سیم های مرغوب تر برای باند ها استفاده کنید.البته برند های متفرقه زیادی برای این باند ها وجود دارد،کیفیت را میتوان از روی سایز مگنت،سایز تیوتر،جنس صفحه،و… تشخیص داد تا بتوان بهترین ترکیب سیستم صوتی خودرو را انتخاب کرد.

تعمیر باند خودرو,تعمیر بلندگو ماشین

ترکیب پخش و باند

ترکیب باند و آمپلی فایر

در اینجور سیستم ها،نیاز به باند های کواکسیال مرغوبی همانند کنوود 718 یا هر باند حرفه ای دیگری که صدایش را دوست دارید،میباشد و یک آمپلی فایر دو کانال با قدرت نسبتا پایین،یا یک آمپلی فایر چهار کانال اگر از 4 عدد باند استفاده میکنید یا بعدا میخواهید ساب نیز اضافه کنید.اگر میخواهید باند هایتان زود نسوزد،سراغ برند های متفرقه نروید.حواستان باشد اصلا از میدرنج و تیوتر اضافه در این سیستم ها استفاده نکنید که صدا سردرد آور خواهد بود(مورد داشتیم همکاران گرامی،تنها از میدرنج و تیوتر یا فولرنج استفاده کرده بودندخنثیقضاوت با خودتان)در این سیستم ها نیز تقویت اسپیکر های جلو نیز فراموش نشود،میتواند از بلندگو های کامپوننت یا کواکسیال استفاده کنید.

همچنین،اگر درب عقب نیز جای بلندگو دارد،همانند پژو 206 و 207،یا زانتیا،میتوانید از کواکسیال های مرغوب استفاده کنید،این بلندگو ها نیازی به امپلی فایر ندارند و مستقیما به پخش متصل میشوند،آمپلی فایز پخش برای آنها کافی است.اگر به علاوه ی بلندگوی طاقچه و آمپلی فایر،سیستم فابریک را نیز به همین صورت تقویت کنید،تفاوت محسوسی را شاهد خواهید بود(دیده ام که در اکثر ماشین ها به بهانه ی بی کیفیت بودن باند های روی در ها،آنها را کلا قطع میکنند که کار درستی نیست).

 

 

ترکیب باند،امپلی فایر و ساب

طبیعتا در سیستم های قبلی،شما به خاطر استفاده از باند های کواکسیال یا کامپوننت،پاسخ فرکانسی بالا تا 20 کیلو هرتز را به راحتی خواهید داشت اما برای پخش فرکانس های زیر 50 هرتز،حتما به ساب نیاز خواهید داشت.در این سیستم ها نیازی به استفاده از ساب و آمپلی فایر بسیار قوی نیست چون بحث سر داشتن حجم صدایی دلنشین به همراه کیفیت و پاسخ فرکانسی با است،نه داشتن قدرت بسیار بالا.برای انتخاب ساب ووفر مناسب،سابی را انتخاب کنید که فرکانس های زیر 80 هرتز را به خوبی پخش میکند.ساب های 12 اینچ تک کویل برای این کارها بسیار مناسب هستند چون اگر میخواهید از ساب دو کویل استفاده کنید باید یک آمپلی فایر مونوی دیگر مخصوص ساب،به سیستم اضافه کنید که هزینه بر خواهد بود و همچنین،صدای بیس بیش از حد خواهید داشت که عذاب آور است.

اما یک ساب ووفر تک کویل میتواند به راحتی با آمپلی فایر 4 کانال شما مچ شود،دو دو کانالش بریج شود برای ساب.در این سیستم ها،بحث بسیاری سر این است که ساب را میتوان روی طاقچه نیز نصب کرد؟باید گفت که در باکس های پورتد،شما صدای پشت صفحه ی ساب را نیز به علاوه ی صدای جلوی صفحه خواهید داشت.

این ترکیب صدا به خاطر جبران اختلاف فاز بین پشت و روی صفحه که توسط باکس انجام میشود، باعث داشتن صدایی قوی تر میشود اما اگر ساب را روی طاقچه بگذارید. تنها صدای صفحه ی جلوی ساب را خواهید داشت،که باعث میشود فرکانس های بسیار پایین،ضعیف تر پخش شده و در کل،تقریبا 30تا40 درصد حجم صدایی کمتر از ساب درون باکس خواهید داشت.

تعمیر باند خودرو,تعمیر بلندگو ماشین

ترکیب میدرنج،ساب و تیوتر

به این سیستم ها،سیستم های کامپوننت میگویند.در اینجا شما میتوانید سیستم بسیار حرفه ای داشته و بسته به ثلیقه ی خود،صدا بگیرید.در این سیستم ها باید حداقل از دو آمپلی فایر استفاده کنید،یک آمپلی فایر مونو برای ساب 12 یا 15 اینچتان که دو کویل است و یک آمپلی فایر دو تا چهار کانال برای بلندگو های روی طاقچه.اگر فرضا آمپلی فایر 4 کانالی دارید که روی هر کانال 2 اهم جواب میدهد،میتوانید از دو کانال برای اتصال به 4 عدد میدرنج 6.5اینچ،ترکیبی از 6.5 اینچ و 8 اینچ،و یا میدباس و میدرنج،استفاده کنید و دو کانال دیگر را برای تیوتر ها بگذارید.اگر از سیستم های کامپوننت نیمه حرفه ای استفاده میکنید میتوان از دوکانال بریج برای ساب و دو کانال دیگر برای تیوتر ها و میدرنج ها استفاده کنید.

 

حتما دقت کنید اگر از چنین سیستم هایی استفاده میکنید،فقط از میدرنج به عنوان پخش کننده ی فرکانس های بالا،یا فولرنج های بدون تیوتر،استفاده نکنید،چون پاسخ فرکانسی بالاتر از 16 کیلوهرتز نخواهید داشت.

 

در این سیستم ها،دقت کنید که نسبت اندازه ی بلندگو ها،با یکدیگر مچ باشد مثلا استفاده از 4 عدد میدرنج اینج و یک ساب 12 اینچ،مطمعنا بیس کمی خواهید داشت،یا استفاده از دوعدد ساب 15 اینچ قوی به علاوه 4 عدد یا بیش تر میدرنج،اما استفاده از تنها یک جفت تیوتر 3 اینچ،طبیعتا فرکانس های بالای خوبی به شما نمیدهد.

همچنین پیشنهاد میشود به جز بلندگو های رو در،از بلندگو های کواکسیال دیگری در کنار سیستم استفاده نکنید.مثلا اگر در کنار میدرنج و تیوتر،از یک جفت باند خربزه ای استفاده کنید.

اگر باند دارای تیوتر های قوی باشد،صدایش با تیوتر های کامپوننت جمع شده .. و صدای زیر،بسیار بالا میرود،که اگر تیوتر های کامپوننتی را حذف کنید. باز ممکن است صدای زیر،بسیار کم تر به نظر بیاید.

دقیقا به همین خاطر،در سیستم های حرفه ای اون طرف آب،به جای استفاده از میدرنج و تیوتر،کلا از کامپوننت های آماده با کراس اور های آماده. یا حتی کواکسیال ها،استفاده میکنند،حتی در سیستم های فوق حرفه ای،کاری که در ایران کمتر رواج دارد اما کار اصولی تری است:

 

 

اما تنها،بستن بلندگو و آمپلی فایر در این سیستم ها،انتهای کار نیست….

شما باید تا حد ممکن از بهترین کابل برای تغذیه ی آمپلی فایر ها استفاده کنید،و همچنین بیگ تری را انجام دهید تا زمین مدار،قوی باشد و هنگامی که منفی تغذیه آمپلی فایر را به بدنه متصل میکنید،بهترین برگشت جریان به سمت قطب منفی باطری را داشته باشید.همچنین،باید از خازن ها نیز کمک بگیرید،و اگر از دو عدد ساب ووفر استفاده میکنید،حتما باید به فکر یک باطری هرچند کوچکتر،در کنار خازن ها باشید و دینام خودرو را نیز عوض کرده و از دینام قوی تری استفاده کنید.اگر از دو عدد یا بیش تر،آمپلی فایر استفاده میکنید،آنها را در جاهای خنک نصب کنید.برای داشتن بهترین کیفیت از بهترین کابل ها استفاده کنید،و بهترین باکس را برای ساب هایتان طراحی کنید تا بازدهی آنها بالا رود.

بهترین ترکیب سیستم صوتی خودرو از نظر شما ؟؟ دیدگاهتون رو برای ما بنویسید

بیشتر بخوانید : پارامترهای معرفی کیفیت و قدرت بلندگو

ترکیب میدرنج،ساب و تیوتر

به این سیستم ها،سیستم های کامپوننت میگویند.در اینجا شما میتوانید سیستم بسیار حرفه ای داشته و بسته به سلیقه ی خود،صدا بگیرید.

در این سیستم ها باید حداقل از دو آمپلی فایر استفاده کنید،یک آمپلی فایر مونو برای ساب 12 یا 15 اینچتان که دو کویل است و یک آمپلی فایر دو تا چهار کانال برای بلندگو های روی طاقچه.اگر فرضا آمپلی فایر 4 کانالی دارید که روی هر کانال 2 اهم جواب میدهد،میتوانید از دو کانال برای اتصال به 4 عدد میدرنج 6.5اینچ،ترکیبی از 6.5 اینچ و 8 اینچ،و یا میدباس و میدرنج،استفاده کنید و دو کانال دیگر را برای تیوتر ها بگذارید.اگر از سیستم های کامپوننت نیمه حرفه ای استفاده میکنید میتوان از دوکانال بریج برای ساب و دو کانال دیگر برای تیوتر ها و میدرنج ها استفاده کنید.

تعمیر تیوتر

تعمیر تیوتر،تعمیر میدرنج

 

حتما دقت کنید اگر از چنین سیستم هایی استفاده میکنید،فقط از میدرنج به عنوان پخش کننده ی فرکانس های بالا،یا فولرنج های بدون تیوتر،استفاده نکنید.چون پاسخ فرکانسی بالاتر از 16 کیلوهرتز نخواهید داشت.

 

در این سیستم ها،دقت کنید که نسبت اندازه ی بلندگو ها،با یکدیگر مچ باشد . مثلا استفاده از 4 عدد میدرنج اینج و یک ساب 12 اینچ،مطمعنا بیس کمی خواهید داشت.

یا استفاده از دوعدد ساب 15 اینچ قوی به علاوه 4 عدد یا بیش تر میدرنج. اما استفاده از تنها یک جفت تیوتر 3 اینچ،طبیعتا فرکانس های بالای خوبی به شما نمیدهد.

 

همچنین پیشنهاد میشود

به جز بلندگو های رو در،از بلندگو های کواکسیال دیگری در کنار سیستم استفاده نکنید.مثلا اگر در کنار میدرنج و تیوتر،از یک جفت باند خربزه ای استفاده کنید،اگر باند دارای تیوتر های قوی باشد.

صدایش ، با تیوتر های کامپوننت جمع شده و  صدای زیر بسیار بالا میرود .  که اگر تیوتر های کامپوننتی را حذف کنید. باز ممکن است صدای زیر،بسیار کم تر به نظر بیاید.دقیقا به همین خاطر، در سیستم های حرفه ای اون طرف آب،به جای استفاده از میدرنج و تیوتر.

کلا از کامپوننت های آماده با کراس اور های آماده یا حتی کواکسیال ها استفاده میکنند.

حتی در سیستم های فوق حرفه ای،کاری که در ایران کمتر رواج دارد اما کار اصولی تری است:

 

اما تنها،بستن بلندگو و آمپلی فایر در این سیستم ها،انتهای کار نیست. شما باید تا حد ممکن از بهترین کابل برای تغذیه ی آمپلی فایر ها استفاده کنید . و همچنین بیگ تری را انجام دهید تا زمین مدار،قوی باشد و هنگامی که منفی تغذیه آمپلی فایر را به بدنه متصل میکنید. بهترین برگشت جریان به سمت قطب منفی باطری را داشته باشید.

همچنین،باید از خازن ها نیز کمک بگیرید،و اگر از دو عدد ساب ووفر استفاده میکنید.حتما باید به فکر یک باطری هرچند کوچکتر،در کنار خازن ها باشید . و دینام خودرو را نیز عوض کرده و از دینام قوی تری استفاده کنید. اگر از دو عدد یا بیش تر،آمپلی فایر استفاده میکنید،آنها را در جاهای خنک نصب کنید.

برای داشتن بهترین کیفیت از بهترین کابل ها استفاده کنید،و بهترین باکس را برای ساب هایتان طراحی کنید تا بازدهی آنها بالا رود.

 

بهترین ترکیب سیستم صوتی خودرو از نظر شما کدام است ؟؟ دیدگاهتون رو برای ما بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *